Career Group - Nederland | Machine learning vervangt de HR professional…
728
post-template-default,single,single-post,postid-728,single-format-gallery,qode-social-login-1.0.2,qode-restaurant-1.0,tribe-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.6,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Machine learning vervangt de HR professional…

Uiteindelijk kun je de conclusie trekken dat we ondanks de belofte van kunstmatige intelligentie en machine learning, we altijd de mens nodig hebben voor de juiste invulling van de HR processen. Vragenlijsten ontworpen om ongeschikte kandidaten te verwijderen, geautomatiseerde systemen die zich verdiepen in het cv van een nieuwe medewerker en digitale analyse om te zien of ze goed bij elkaar passen. Self-service helpdesks en chatbots. Prestatiebewakingssoftware die functiewaarderingen stroomlijnt als nooit tevoren.Kunstmatige intelligentie brengt veel mensen aan tafel.

Een schat aan technologische innovaties die beloven een revolutie teweeg te brengen in personeelsbeheer, talentverwerving en onboarding op manieren die we nooit hadden verwacht. Zelfs in het licht van zo’n duidelijk goed, kunnen velen niet anders dan bang zijn dat dergelijke systemen mensen onvermijdelijk zullen vervangen.

Ze maken zich zorgen dat wanneer machine learning geavanceerder wordt en kunstmatige intelligentie beter wordt in het nabootsen van menselijke intelligentie, we uiteindelijk overbodig raken. Dit is niet alleen een angst voor medewerkers in IT en Service industrie. Het komt veel voor op gebieden variërend van productie tot creatief werk.

Aan de andere kant van de medaille heb je besluitvormers die AI benaderen als een opgewonden vijfjarige in een snoepwinkel. Alles moet worden geautomatiseerd. In hun ogen bestaat zoiets als te veel AI niet. Beide kampen hebben één ding gemeen: ze hebben te hoge verwachting van kunstmatige intelligentie en ze hebben geen idee van wat machine learning eigenlijk inhoudt.

Kunstmatige intelligentie, hoe formidabel het ook wordt, is fundamenteel anders dan menselijke intelligentie. Het is geweldig in data-analyse, om inzichten te genereren die voor de mens bijna onmogelijk zijn. Maar het kan die inzichten niet echt begrijpen.Een systeem dat is gecreëerd door machine learning is niet in staat tot intuïtie of subjectief denken, maar kan alleen handelen op basis van de objectieve gegevens die ervoor zijn geplaatst. De grootste kracht van AI, vanuit het oogpunt van personeel, is ook de grootste zwakte. Het kan gegevens analyseren zonder vooringenomenheid omdat het niet in staat is om vooringenomen te zijn.

Mensen leunen ondertussen meer op het subjectieve denken. Onze beslissingen worden gekleurd door onze eigen gedachten, gevoelens en ervaringen. Misschien nog belangrijker is dat we dingen kunnen oppikken die een machine misschien negeert, in staat om bijvoorbeeld bepaalde gedragingen te herkennen als rode vlaggen die misschien onopgemerkt blijven in een volledig geautomatiseerd wervingsproces.

Dat laatste wordt soms als reden gebruikt om juist gebruik te maken van machine learning, vooral de racisme kaart wordt daar wel eens getrokken. Mensen zijn bevooroordeeld, een machine niet. Hoewel iedereen gelijke kans op de arbeidsmarkt verdiend, zal machine learning dat probleem niet oplossen. Machines zijn niet minder bevooroordeeld dan ons, ze voeren uit wat hebben ingevoerd, wat wij in het verleden hebben gedaan en wat nu succesvol werkt. Daarin worden mensen reeds bevooroordeeld. En het zijn de mensen die moeten werken aan het elimineren van racisme en discriminatie, niet machines.

Er zijn andere redenen waarom een ​​menselijke aanraking natuurlijk ook nodig is. Geautomatiseerde systemen kunnen verkeerd worden geconfigureerd en verkeerd worden toegepast – een slecht geïmplementeerd wervingsplatform kan bijvoorbeeld een groot aantal veelbelovende aanvragers elimineren. Een volledig geautomatiseerd HR-bemiddelingsproces zou alle betrokken partijen ontevreden houden en waarschijnlijk laten de meeste problemen onopgelost.

Kortom, kunstmatige intelligentie is en blijft een middel om je HR-afdeling te versterken. Het heeft de potentie om een ​​revolutie teweeg te brengen in de manier waarop je je mensen bestuurt, een breed scala aan bedrijfsprocessen te automatiseren, de willekeur bij personeel te verminderen en inkoop en onboarding te vereenvoudigen. Om een ​​van die doelen te bereiken, kan het echter niet worden beschouwd als een vervanging voor HR-professionals.

Het moet eerder een ander hulpmiddel zijn dat uiteindelijk meer tijd overlaat voor de belangrijkste HR-taak van iedereen: menselijke interactie.

No Comments

Post a Comment